Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


måndag 31 mars 2008

Pekpinnefasoner

Sverige vill ha en skola där man nyper elever i öronen. Hårt ska det nypas och helst utan hänsyn. Kraven ska höjas, flummet ska bort men vad blir kvar? Vad blir kvar av den skola som jag och många andra vill forma? Varför ska överbetalda män i kostym slå på trumman utan att någon protesterar? När trumman slår går vi tillbaka till en skola vi alla trodde var död. En skola där uråldriga magistrar och lärarinnor pekar med hela handen och där eleven bara är en del av maskineriet, det enorma kugghjul vi kallar skolan. Läraren är härskaren, eleven den evige slaven. Ett! två! Resultat! Resultat!

Jag protesterar, bland annat denna lilla text..men jag drömmer också om framtidens skola där vi blickar framåt istället bakåt. Elever behöver stöd, uppmuntran och inspiration, inte krav och åter krav. Betyg och åter betyg. Det s.k. "flummet" försvinner inte genom att vi tvingar eleverna att sitta stilla på sina stolar medan vi lärare dikterar alla villkor. Tänk framåt!

Jag och mina kamrater kommer att förändra och bygga nytt. Exakt hur det blir vet vi inte ännu, men vänta bara. Ja vänta bara tills vi står där mitt ibland er, beväpnade med vår examen. Se upp!, alla ni lärare med pekpinnefasoner, det är snart dags att abdikera. Framtiden är vår!

Inga kommentarer: