Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


onsdag 19 mars 2008

Autobahn

Autobahn har ju verkligen sin charm när man tänker efter. Det finns någonting faschinerande i hur vägar binder samman människor från olika länder. Hur nya kontakter knyts. Alla bilar som dag och natt sliter sina dubbade däck mot den ändlöst gråsvarta vägsträckan. Och vad vore livet utan gruppen Kraftwerks låt med samma namn? Eller för den delen livet utan ett tyskdubbat Simpsons där Marge låter som en medelålders man. Tyskland, Tyskland.

4 kommentarer:

ulrik sa...

Jag satt i en bil (mitfahrgelegenheit är praktiskt) tvärs över tyskland. Bilen var full av människor som pratade mig helt över huvudet. Det handlade om autobahn. Tyskarna förhandlade om hur A6 träffar A5 och A7 och går runt där och det förvisso kan vara bättre att ta A7 över Wurzburg än att köra över Nürnberg. Ett jäkla stort nät som på någotsätt faktiskt betyder något för eller säger något om Tyskland och dess struktur. Hemma tycker jag mest det finns bara en väg och den går rakt fram. Halland har förresten sveriges autobahn, där kör man utan problem långt utöver 120..

Liebe Grüße

Johan sa...

Ja, "mitfahrgelegenheit" är någonting som jag tyvärr aldrig hann testa i Tyskland, men som verkar väldigt bekvämt på alla sätt. Jag håller med om att struktur, Tyskland och Autobahn är en klockren koppling. Men var åkte du egentligen?

/johan

ulrik sa...

Jag åkte tvärs över till Zwickau, Trabant-staden, i Sachsen. Jag var där över en helg bara hos en kompis.

Det har varit väldigt schysst båda gånger jag åkt, för det mesta är det väldigt trevliga människor man träffar, mest studenter.

Johan sa...

Schysst. Vi får låna en gammal Trabant nån gång och ta en sväng genom Tyskland. Vore häftigt. /J