Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


torsdag 17 april 2008

Antikvariatet

Idag besökte jag ett av stadens antikvariat. Hyllorna var fyllda utav ändlösa texter. Romaner, uppslagsverk, diktsamlingar, pjäser. Tusentals sidor, allt fanns. Sida upp och sida ner ur gamla böcker. Dom, som luktar så gott, ser så vackra ut och som berättar historier från en tid som inte existerar längre. En tid jag önskar jag fått uppleva.

Utanför fönstret springer några tonåringar ut och in i sina klädbutiker. Jeans, tröjor skor - dom vill ha det senaste. Jag tänker på annat. Inne på antikvariatet står nämligen jag, en pensionär och en ensam kvinna och bläddrar i böcker. Vi säger inget, bara bläddrar och smygläser lite. Någon mumlar med jämna mellanrum.

Jag borstar av dammet från en tunn bok längst in i hyllan. Tranströmer, perfekt, den köper jag. En man i slitna chinos knappar in priset på kassaapparaten. -"Tranströmer, vilken lyriker!", säger han och ler sitt allra bredaste leende.

Inga kommentarer: