Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


torsdag 24 april 2008

30 light

Det slog mig idag att jag snart fyller 25. Halvvägs till 50 och om några år även halvvägs till pension. Pension!!? Ja, pensionen! En helt overklig tanke. Jag inväntar snart mina gråa hår.

Att fylla trettio har jag hört ska vara stort. Då ska man helst ha skaffat sig en examen, börjat arbeta, och kanske helst inhandlat ett vräkigt hus för några miljoner.
En vän som fyllde tjugoåtta sa skämtsamt: - "Ja, vid tjugoåtta vill man kunna kalla sig någonting, lärare till exempel".
Även om tonfallet var ironiskt så finns det ändå en gnutta allvar i kommentaren. Varje dag efter tjugofem är en nedräkning. En bit påväg till det magiska trettio-strecket. Tjugofem är nedräkningens period, en light-version av trettio. En slags "30 light".
Ungefär som att fylla trettio utan att få ut siffrorna 3 och 0. Att istället vara fem år yngre men samtidigt varje vardag kunna inkassera vuxenpoäng från karlavagnens sändningar. Att välja P4 istället för P3 är en del av processen. Det är en del av mitt liv, en del av att fylla 25. Äntligen!

Inga kommentarer: