Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


lördag 14 juni 2008

Kinesiska för nybörjare


En kinesisk turist berättade häromdagen att det skulle ta honom exakt en månad att lära sig flytande svenska.
- Hur vet du det, undrade jag, och kinesen brast ut i ett gigantiskt treminutersskratt. Alla hans kompisar hängde på och jag förstod inte riktigt vidden utav mitt skämt. Någonslags asiatisk ironi tänkte jag, spännande..
När han lyckats sansa sig berättade han att jag kommer behöva minst fem, kanske 10 år för att lära mig kinesiska. Eftersom kinesen hade så gott självförtroende valde jag att låta honom läsa några ord ur en svensk broschyr. Det lät som...en blandning utav alla språk i världen..lite som kinesiska faktiskt. Men det var kul.
Vi bestämde att vi skulle träffas om fem år och jämföra våra kunskaper. Hans svenska mot min kinesiska. Så, vad tror ni..vem vinner om fem år, jag eller kinesen?

1 kommentar:

Johan Sandberg sa...

Tro mig - du kommer att prata bättre kinesiska än vad han kommer att prata svenska - må vara att han har fyra toner i sitt språk, men som svensk så kan du redan två av dem (anden - anden, eller tomten - tomten), och de två andra är bara svåra i början. Att lära sig skriva kinesiska är inte heller så jävla svårt - determination är vad som krävs, ett år och du kan minst 365 och kanske så många som 1500 - då har du lärt dig mer tcken än den dryga kinesen (i snitt 5000 tecken) på mindre än 5 år!

Men; Kineser kan inte göra tungspets-r, tjocka l, tri-konsonanter (rkn i t.ex marknad) och försök få en kines att säg västkustskt klimat när skönsjungande sjöjungfrur skjuter sjömän så håller nog kinesen käften - tro mig, det finns mer "val fål det lov att vala till liset-komedier än "ni hao ma, wo shi Ryoguren"-filmer...