Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


fredag 13 juni 2008

Viva la Vida


Coldplay är bandet som efter sitt genombrott år 2000 verkar ha använt sig av "repeat-knappen" vid inspelningen av nya skivor. Samma ljudbild, samma ballader och därmed ett sound vi känner igen. Jag har ägnat åtskilligt med tid till att fundera på varför vissa band väljer "repeat-knappens" snåriga stigar. Många band känner troligen pressen efter den hyllade genombrottsskivan, och försöker upprepa sin succé. Men tröttnar inte fansen? Känner dom sig inte snuvade, ja rentav lurade på sin veckopeng?
Skivor är idag alldeles för dyrt, och ett slätstruket album löser inte direkt detta världsproblem.
Så, vad gör då Colplay efter fyra album och åtta år i branschen? Jo, dom anlitar Bowies gamle medproducent Brian Eno, spelar in ett innovativt och nytänkande album, döper det till Viva la Vida och sätter en revolutionstavla på omslaget. Det kan inte bli bättre. All heder åt Coldplay.

Inga kommentarer: