Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


torsdag 19 juni 2008

Fotbollsbrottning



Efter två halvlekar var den tyska semifinalplatsen ett faktum. Jag hade skrikit, vrålat och krälat i tv-soffan under de första 45 minuterna. Andra halvlek kunde jag tyvärr inte se. På spårvagnen, påväg till jobbet fick jag istället ringa halva telefonboken för att hålla mig uppdaterad. Hela fem personer fick ett samtal med frågan:
"Vad står det!!?"..
Efter upplysningen att ingenting hänt i matchen ringde jag vidare..
"Vad står det!!?"..

De sista två minuterna såg jag på jobbets storbildsskärm. Visselpipan gav den slutgiltiga signalen. SLUT!! En underdog hade besegrat en favorit.

Ett lag utan förbundskapten (han var utvisad) hade segrat över ett utav sydeuropas bästa lag. Den tyske anfallsstjärnan Podolski firade vinsten med att brotta ner en av maskotarna på planen. En lyckans brottningsmatch, en underbar syn.
Nu inväntar vi det tyska guldet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag var på eschholzplatz (vid Techniches Rathaus) och kollade på matchen på storbildskärmen där. Ett jäkla drag och rätt högljutt, och tusen tyska flaggor.. Bra stämning på matchen med alla absurdt upptrissade tyskar (de fick ju en bra start). Sen i pausen visas reklam och alla sjunger med i den kitschig-a "Badischer Wein, von der Sonne verwöhnt..." som om det vore nationalsången. :)

Efter matchen, ja du.. stan full av skrikande folk med massor med tyska flaggor.. Det kom en spårvagn som synligt gungade upp och ner där fram av alla som stod och hoppade i, och vid Bertoldsbrunnen samlades folk för att sjunga någon meningslös ompa ompa ompa ompa tötörööö-sång :) Helt enkelt en jävligt kul kväll att se alla dessa som firade, även om man själv inte riktigt kunne leva sig in i deras firande till fullo.

Johan Sandberg sa...

Badischer Wein ÄR nationalsången... Om man inte är i Stuttgart - där är "Onsre Meischda sin nur d'VfB" nationalsång.

Fem personer säger du... Och jag tittade inte ens, måste ha varit ett slag i ansiktet :-D Såg dock slutet och det vill jag lova, de förtjänade vinsten. Synd bara att de Oranje kommer att kicka Deutsche-Vaterland butt i finalen. Jag tror det blir jämt, oerhört jämt, satsar på 1-1 till förlängning där Tyskland eventuellt inte klarar av den harkel-språks-lillebroriga motståndaren.

Kristina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan sa...

hej ulrik. När du beskriver önskar jag att jag hade kunnat vara på plats nere i Tyskland. Segern igår var verkligen grym. Vilka lirare! Typiskt tyskt att samlas för lite ompa ompa-sång efter segern, haha. Nu får vi inte missa semifinal och förhoppningsvis finalen.