Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


måndag 30 juni 2008

En sommartanke

Jag föredrar att minnas mina sommardagar genom svartvita bilder. I mitt huvud färglägger jag och bygger mina konturer, mina egna detaljer. Endast jag och mitt sällskap minns vilka färger som lyste vid kortets ögonblick. Ingen annan minns trädens färger lika tydligt som vi gör. Ingen annan minns dofterna, ja hela atmosfären på samma sätt. Charmen med det svartvita är att färgen fastnat i betraktarens minne. Färgpaletten är en exklusiv upplevelse. Någonting speciellt.

Samtidigt inbjuder en svartvit bild till att låta fantasin leva sitt eget liv. Vi kanske föreställer oss något ännu vackrare än den faktiska platsen. Olika färger vi hoppas ska finnas bakom den svartvita fasaden. Ett paradis. Vår egen drömplats. Verkligheten blir till dröm och tvärtom, och i detta virrvarr av dröm och verklighet framträder din unika bild. Den som bara du själv kan skapa.

Fotografering är en metod för att dokumentera världen. Vi vill fånga ögonblick, sprida budskap eller minnas sommardagar. Kvar blir världen som den egentligen ser ut, utan våra tolkningar och svartvita fantasier. En värld som inte låter sig fotas.
Den objektiva världen går nämligen inte att fånga på bild. Vi formar alla våra egna bilder, vår egen verklighet, vårt eget paradis..och tur är väl det.

3 kommentarer:

Kristina sa...

Ja, så är det. Puss

Johan Sandberg sa...

stämmer så väl - svartvit eller sepiafotgrafering fångar allt det där så mycket bättre...

Är du hemma i GBG nu? Själv njuter jag av Västerbotten i ett par veckor till, 15 augusti åker jag hem.

Nu ska ja läsa en tråkig bok om sikher - vi höres.

//johan

Johan sa...

Hej Johan.., nej jag är kvar i Sundsvall till på torsdag morgon då jobbet kallar. Hur trivs du uppe i norr? Några samer i sikte?