Kontakt

Telefon: 070 2006327 Mejl: johan_selin@yahoo.se


måndag 5 januari 2009

Berlin



Hemma hos farmor och farfar står släktforskning högt i kurs. Mitt intresse för denna pensionärshobby har under min uppväxt varit lika med noll. Varför gräva i en svunnen tid? Lägga sin fritid på att rota i vilka kusiners kusiner man eventuellt är släkt med. Rita ett gigantiskt släktträd och sedan färglägga med sina finaste färgkritor.
Njaee. Jag står över.

Inför min och Kickis Berlinresa är jag värre än ett barn på julafton. Min tid upptas av att göra gröna markeringar på kartor, sluka reseguider och läsa om David Bowies Berlin-period. Nördigt, jag vet, men totalt nödvändigt.

Mina viktiga julledighetssysslor stannar plötsligt upp när jag får veta att min farmors kusins pappa var tysk. Kusinen, alltså farmors, ska dessutom ha en syster som troligen finns i det forna Östtyskland. Yeah. På bara några minuter har jag plötsligt små, små kopplingar till landet med Europas fräschaste kulturliv. Släktforskning är inte så dumt i alla fall.

Uppladdningen inför Berlin kräver ett soundtrack. Låtar som förflyttar mig till Berlins östra kvarter - Friedrichshain. Ett område där konsumtion ännu inte blivit
en religion. Där kreativa människor samlas för skriva texter, måla tavlor eller spela in 2000-talets krautrock.

Två viktiga låtar inför Berlinresan:

David Bowie - Heroes (insp. 1977, tysk titel Helden)
Den legendariska låten från albumet med samma namn. Handlar om Ost-West-Liebe.
Bowie sjöng även in en tysk version av låten: Helden.

"Dann sind wir Helden - nur diesen Tag".

Joy Division - Shadowplay (insp. 1979)
Som att blicka ut över Berlins skyline.
"To the centre of the city in the night, waiting for you."

Jag packar min ipod. Kameran är laddad. Nu väntar Berlin.

6 kommentarer:

Johan Sandberg sa...

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Du är tysk!!! Och nu finns det inget du kan säga som får mig att tro någonting annat. Jag är cool skotte och du är... tysk! XD

Johan sa...

Haha, du är .. kjolbärande skotte, och jag är ..tysk =)

Anonym sa...

tysk.. den satt fint!

Ha det gött i Berlin och tala om vad du hittade på!! Jag var där med María precis före jul--men jag känner att jag missade mycket genom att inte ha någon aning öht av vad som finns i Berlin--det blir hemläxa/återresa.

Men vi upplevde iaf sådana i sammanhanget banala saker som att dne mysigaste weihnachtsmarkten i hela tyskland (trots att vi sett allt av sånt nere i söta sydtyskland)--var på kulturbrauerei i berlin, komplett med finsk glögg och öppna kaminer att värma sig på.

Berlin alltså, eller Berlín på spanska, det är nog värt att flytta dit på längre tid om man ska reda ut vad det erbjuder. Vårt bästa där? Kanske julmarknaden. Eller bara att vi tillslut hittade några riktiga kneipes på Kreuzberg/Oranienstrasse efter några kvällars letande.

Anonym sa...

cool blog

Anonym sa...

Tjena Jovi!
Läser din bok "Svensk Maffia" med ögon stora som tefat:) Vilken kriminellt nätverk vill du helst vara medlem i?

Johan sa...

Jadu.. svår fråga. De flesta har sina fördelar.. även om jag avstår tills vidare.
Ulrik:
Kul att höra från dig. Vi befinner oss i Berlin nu och utforskar stadens alla möjligheter. Idag: Secondhandbutik med kläder för kilopris. Imorn: Dr. Pong - ett ställe där man spelar pingis med elektronikamusik i bakgrunden. /Johan